.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به کارنامه «استيضاح» در خانه ملت؛
تب تندي که در مجلس نهم هم زود سرد مي‌شود
تب تندي که در مجلس نهم هم زود سرد مي‌شود

داستان استيضاح در مجلس هشتم به داستاني تکراري، ملال آور، بي‌نتيجه و طنزآميز بدل شده بود و دستمايه گزارش، تحليل و طنز رسانه‌ها قرار گرفته بود. علت آن نيز اعلام هر روزه استيضاح يکي از وزراي دولت و بلافاصله اعلام انصراف نمايندگان و لغو استيضاح بود. امري که هم دولتي‌ها ديگر از آن هراسي نداشتند و هم مردم آن را باور نمي‌کردند. ظاهرا در مجلس نهم نيز قرار است در بر همان پاشنه بچرخد. در کمتر از يک ماه که از عمر مجلس نهم مي‌گذرد، نام چند وزير براي استيضاح بر سر زبانها افتاده‌است و هر روزه در مجلس يکي از نمايندگان با رسانه‌ها از استيضاح يکي از وزراي دولت سخن مي‌گويد. تاکنون نام وزراي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، جهاد کشاورزي، کشور و ورزش و جوانان مطرح شده‌است که در برخي موارد لغو استيضاح اعلام شده و به نظر مي‌رسد در روزهاي آينده انصراف نمايندگان از استيضاح وزراي ديگر اعلام خواهد. به نظر مي‌رسد درمجلس نهم نير استيضاح، تب تندي است که با همان شدت و حدتي که خود را نشان مي‌دهد، سرد نيز مي‌شود.
عدم پيگيري استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي
همه چيز از يک انتصاب آغاز شد. انتصابي جنجالي که در اوايل سال جديد موجي از اعتراض‌ها را در بين سياسيون و افکار عمومي پديد آورد. انتصاب سعيد مرتضوي به رياست سازمان تامين اجتماعي، انتصابي که تبعات آن هنوز هم ادامه دارد. نتيجه اين اعتراض‌ها و جنجال‌ها اما اين بود: سعيد مرتضوي، متهم پرونده کهريزک، متهمي که به گفته مقامات قضايي هنوز پرونده‌اش بسته نشده‌است، همچنان بر ميز رياست بزرگترين سازمان اقتصادي کشور جولان مي‌دهد. دادستان سابق تهران حتي با وجود جنجال‌هاي خبري اخير حکم انتصاب براي معاونينش مي‌دهد و قول شرف خود مبني بر استعفا را که منجر به منتفي شدن استيضاح وزير کار در دقيقه 90 شد، به طور کامل به دست فراموشي سپرده‌است.از سوي ديگر اين استيضاح را که شايد بتوان گفت يکي از ميراث‌هاي مجلس هشتم براي مجلس نهم بوده‌است، برخي از نمايندگان گفته بودند که پيگيري خواهند کرد. موضوعي که البته چند روز پيش تکذيبيه آن صادر شد. نماينده تبريز از عدم پيگيري استيضاح وزير کار در مجلس نهم خبر داد و گفت: طراحان سابق استيضاح شيخ‌الاسلامي تا امروز برنامه اي براي پيگيري اين استيضاح ندارند و آنچه منتشر شده خبرسازي رسانه‌اي است.مسعود پزشکيان در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به اين سوال که آيا طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها طراحان سابق وزير کار در مجلس نهم هم پيگير استيضاح شيخ الاسلامي هستند، گفت: از آغاز مجلس نهم تا کنون هيچ جلسه‌اي برگزار نکرديم و اين موضوع اساسا از طرف ما پيگيري نشده‌است.وي ادامه داد: فعلا برنامه‌اي براي استيضاح وزير کار نداريم. در صورتي که طراحان سابق قصدي براي انجام استيضاح داشته باشند حتما خبر آن را به رسانه‌ها اعلام مي‌کنيم. در حال حاضر آنچه در اخبار درباره استيضاح وزير کار مطرح شده خبرسازي رسانه‌اي است و طراحان سابق استيضاح شيخ‌الاسلامي تاکنون تصميمي در اين باره نگرفته‌اند.
انصراف از استيضاح وزير کشور
چند روز پيش نماينده مردم آمل از تهيه طرح استيضاح مصطفي محمدنجار، وزير کشور در چهار محور خبر داد. عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي گفت: متن استيضاح مصطفي محمدنجار مشتمل بر چهار محور عدم نظارت صحيح بر زير مجموعه‌ها، عدم مديريت و نظارت بر عملکرد استانداران، فرمانداران و بخشداران، بي‌توجهي برخي معاونين به دستورات وزير و توزيع سهميه استانها براي افزايش تعداد نمايندگان مجلس بدون توجه به ضوابط و قوانين تدوين‌شده است. يوسفيان ملا در پايان اظهار داشت: 17 نفر از نمايندگان تاكنون به عنوان طراح استيضاح وزيرکشور مطرح شده‌اند.نماينده سنندج در مجلس نيز با بيان اينكه اين طرح 9 بند دارد، گفت: امنيتي كردن وزارت كشور و گماردن نيروهاي نظامي در پستهاي كليدي، بي توجهي به شايسته سالاري و تخصص افراد، نابساماني در شوراهاي شهر و شهرداري‌ها و ساخت و سازهاي فراقانوني از جمله موارد و دلايل استيضاح وزير كشور است.اما دو روز بعد همان نماينده مردم آمل خبر از لغو اين استيضاح داد و گفت: بحث استيضاح وزير جهاد کشاورزي مطرح است و ما فعلا استيضاح وزير کشور را متوقف کرديم. عزت‌الله يوسفيان با اشاره به زمزمه‌هاي استيضاح 3 وزير در مجلس گفت: بنده يکي از طراحان استيضاح وزير کشور بودم و تعدادي امضا هم براي اين استيضاح جمع کرده بودم، اما فعلا بحث استيضاح وزير جهاد کشاورزي مطرح است و ما فعلا استيضاح وزير کشور را متوقف کرديم. وي ادامه داد: اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس معتقدند مشکلات بخش کشاورزي حادتر است و اصرار دارند که خليليان زودتر استيضاح شود بنابراين استيضاح وزير کشور متوقف شده تا ابتدا خليليان استيضاح شود.
استيضاح وزير جهاد کشاورزي
اما استيضاح وزير جهاد کشاورزي نيز سرنوشتي مشابه بقيه دارد. در حالي که در ماه‌هاي گذشته برخي از نمايندگان و حتي خود دولتي‌ها وي را مسئول بخشي از گراني موجود در کشور مي‌دانند زمزمه استيضاح وي نيز در مجلس منتشر شد و همچنان که در بالا نيز آمده است، استيضاح يک وزير ديگر به خاطر استيضاح وي منتفي شده‌است. اما گويا برخي از نمايندگان به طور کلي منکر استيضاح وي شده‌اند.نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس مي‌گويد درباره استيضاح وزير جهاد کشاورزي هنوز بحثي در اين کميسيون مطرح نشده‌است.محمد اسماعيل نيا، نماينده مردم کاشمر مجلس نهم در گفت وگو با خبرآنلاين، در پاسخ به اينکه زمزمه‌هايي که درباره استيضاح وزير جهاد کشاورزي شنيده مي‌شود، چقدر جدي است، گفت: کميسيون کشاورزي هنوز جلسه‌اي تشکيل نداده‌است و اگر هم در خصوص عملکرد وزير بحث وجود دارد بايد وي به کميسيون دعوت شود و اگر وي نتوانست به خواسته‌هاي نمايندگان جامعه عمل بپوشاند، مي‌شود به استيضاح هم فکر کرد.وي که مي‌گفت نمايندگان از اظهارات اخير صادق خليليان، وزير جهاد کشاورزي در صحن مجلس «راضي نبودند»، افزود: واقعيت اين است که مسائل و مشکلات حوزه کشاورزي «زمين مانده» است و در اين زمينه بايد نشستي با حضور وزير جهاد کشاورزي در کميسيون برگزار شود و اگر اين شيوه موثر واقع نشد، مي‌توان از ابزارهاي نظارتي مجلس استفاده کرد.
احتمال استيضاح
وزير ورزش
روز گذشته اما يک خبر به اخبار استيضاح‌ها اضافه شد و آن احتمال استيضاح وزير ورزش و جوانان است. يک عضو فراکسيون ورزش مجلس با بيان اينکه عباسي يکشنبه به مجلس مي‌رود، افزود: احتمال استيضاح وزير ورزش وجود دارد. حسن گروسي در گفت‌وگو با فارس، در خصوص وضعيت پيش آمده براي ورزش کشورمان اظهار داشت: قطعا مجلس نسبت به موضوع ورزش بي‌تفاوت نيست؛ هم هيات رئيسه مجلس و هم نمايندگان نسبت به موضوع ورزش که هزاران جوان و پير با آن درگير هستند حساس است چرا که ورزش محدوده سني ندارد و تمام آحاد مردم ما به دنبال خبرهاي خوب از ورزش هستند نه خبرهاي مايوس کننده و بد.وي افزود: ‌مردم دوست دارند که از طريق توجه به ورزش به جامعه نشاط و اميد داده شود چرا که امروز با تحريم‌ها و تهديدهاي مختلف مواجه هستيم و نبايد دچار خودتحريمي شويم.گروسي با بيان اينکه نبايد خودمان باعث بعضي تحريم‌هاي خودساخته شويم، اظهار داشت: احتمال سؤال و استيضاح از وزرا هميشه در مجلس وجود دارد؛ قطعا اگر احساس کنيم که در اين راستا در حال آسيب ديدن هستيم، مجلس واکنش جدي در اين رابطه خواهد داشت.وي با بيان اينکه در شرايط عادي هم سؤال و استيضاح ممکن است در مجلس مطرح شود، گفت: ما انتظار مديريت، نشاط و اميد دادن به مردم را داريم و هر آن چيزي که بخواهد نشاط را از مردم بگيرد در موردش واکنش نشان ميدهيم.گروسي در پايان خاطرنشان کرد: قرار است روز يکشنبه عباسي وزير ورزش و جوانان به مجلس بيايد تا با هيات رئيسه و اعضاي فراکسيون ورزش تدابير لازم براي تصميم جهت مشکلات به وجود آمده اتخاذ شود.اين استيضاح البته به دليل تازگي، هنوز خبر لغو آن منتشر نشده‌است و اميد مي‌رود که به زودي خبر انصراف نمايندگان و يا انکار آن به طور کلي، منتشر شود و حتي خود وزير نير متوجه نشود!/ابتكار


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.